200907301406_vidlička se žlutým metrem

Jak dietu a pohyb chápu já 2. část – Jak správně jíst

Jak sundat přebytečná kila? Takže, základ je strava a pohyb. Určitě už jste slyšeli snad milionkrát, že k hubnutí je potřeba nižší kalorický příjem, než výdej. Ale co to vlastně znamená? Jednoduše řečeno hlídejte si jídlo, pravidelně se hýbejte a dostatečně odpočívejte – ano, klidně na gauči a u televize. Krom plastické operace to je jediný zaručený způsob, jak zdravě sundat tuk.

V dnešním článku se pokusím alespoň teoreticky zmínit o jídle. Příště se můžete těšit na informace o pohybu a o doplňcích stravy, které v kombinaci s pohybem lépe spalují tuk. Než začnu, tak bych Vám ještě rád připomněl předchozí článek o tom, co vlastně očekávat a na co se připravit, když začnete hubnout.

Jak správně jíst

Nerozepíšu Vám tady jídelníček od A až po Z. Ale řeknu Vám, že je nutné pravidelně jíst. Klidně co 2 – 3 hodiny. A proč? Protože tělo si zvykne, že pravidelně dostává najíst a nemá potřebu si ukládat zásoby. Další důležitá informace, kterou je nutné dodržet je nehladovět. Jak cítíte hlad a kručí Vám v břiše, tak je pozdě. Příště si to musíte lépe načasovat a hlídat.

Kdy naposledy jíst?

Boha jeho, hlavně se neřiďte pravidlem, že si dáte poslední jídlo v 17 hodin. Pokud jdete spát kolem 22. hodiny a vstáváte třeba v 7 ráno a poslední jídlo si dáte v 17 hodin, tak mě opravte, jestli se pletu ale celých dlouhých 14 hodin nic nepolknete? Tedy alespoň ne jídlo. Když vezmeme v potaz, že poslední jídlo trávíte v ideálním případě 2 hodiny, tak to znamená, že 12 hodin hladovíte. 12 hodin, to je půl dne. Dobrá, 9 hodin spíte a jste v úsporném režimu, ale stejně. Lepší bude dát si jídlo naposledy dvě hodiny před spaním. To bude ideální.

Kolikrát denně jíst?

Já zastávám názor, že alespoň 5 krát až 7 krát denně. Snídaně, svačina, oběd, svačina, druhá svačina, večeře a druhá večeře. Pokud je to na Vás moc, tak odpoledne stačí jedna svačina a druhou večeři klidně taky vynechejte. Neznamená to ale, že si narvete Milana, až praskne. Jezte určitě menší porce.

A jak si jídlo rozložit?

Snídaně a ranní svačina – sacharidy a vláknina. Sacharidy nakopnou a vláknina zaplácne. Takže co? Ovesné vločky, ovoce a klidně tam občas zařaďte i vajíčka (klidně na milion způsobů, jen pokud možno na co nejmenším množství tuku) a pečivo. Dobrá je třeba ovesná kaše s ovocem, samozřejmě bez cukru. Dá se udělat na milion způsobů, stačí vyměnit ovoce.

Oběd – chce to vyváženou stravu. Ideálně bílkoviny, sacharidy, tuky a vitamíny. V praxi to znamená maso (třeba kuřecí, bez kůžičky a ideálně na vodě) s rýží nebo bramborami a zeleninou.

Odpolední svačina – pečivo se šunkou, různé suchary (pozor ale na množství jednoduchých cukrů, určitě sledujte kolik čeho obsahují) a klidně v kombinaci se zeleninou. Pozor, ovoce je zdravé, ale obsahuje hodně cukrů, takže doporučuji odpoledne nejíst, spíše ho do svého jídelníčku zařaďte ráno a dopoledne.

Večeře – zeleninové saláty, libové nesmažené maso, samotná zelenina. Maso bez přílohy a když už, tak jenom drobíček na chuť. Přílohu ale spíš nahraďte zeleninou.

Všechno to je řečeno skutečně jednoduše a je na Vás, co Vám více chutná. Jenom mějte na paměti kdy byste měli zařadit jaký druh potraviny.

Jednoduché cukry = jed!

Zapomeňte na slazení, zapomeňte na zákusky, zapomeňte na ten bílej sladkej jed. Cukry jsou to nejhorší s čim se může Vaše tělo setkat. Cukr je v první řadě zdroj Vašich přebytečných tuků v těle. Pokuste se cukr úplně vysadit. Prý když 14 dnů nejíte nic sladkého, tak se zbavíte závislosti. A ano, pokud jíte sladké, jste na něm závislí.

Sám moc dobře vím, že čaj se dá vypít bez cukru, kafe taky a místo sladkého džusu je určitě lepší neochucená perlivá voda. Na té vodě se dá bez větších problémů sedět celý víkend.

Dodržujte pitný režim

Pijte často, pijte hodně a pijte především zdravě. Vyhněte se alkoholu a sladkým nápojům. Tuky se Vás budou držet mnohem déle, než víkendová opice.

Hodně odpočívejte

Odpočinkem se budu zabývat v dalším článku, kde se zmíním o pohybu, ale i tak už pomalu předesílám, že odpočinek je hodně důležitý, protože i vyčerpání a stres má negativní vliv na Vaši postavu.

Zapisujte si, co jíte

Zabere Vám to chvilinku, ale budou to informace nad zlato. Pokud si pravidelně budete zaznamenávat jídlo a svoji Váhu, tak uvidíte jaké potraviny mají na Vaše tělo dobrý, ale i špatný vliv.

Tip na závěr

Vyvarujte se potravinám, které obsahují mouku. Naopak do svého jídelníčku zařaďte vlákninu a vitamíny (ovoce, zelenina a tabletky – o těch se více rozepíšu v článku o doplňcích stravy).

Nezapomeňte také na můj starší článek o Kalorických tabulkách. Tam se dozvíte spoustu užitečných informací o potravinách a jejich energetických hodnotách.